

عبارت یوز ایرانی ( فوتبال) مربوط به نماد و سمبل ملی است و از طرفي نمادها و سمبل های ملی قابليت ثبت و انحصاری بودن را ندارند.
تحلیل مختصر رای:
این رای که به موضوع ثبت علامت تجاری با استفاده از نماد ملی ،بویژه یوزپلنگ ایرانی ، به عنوان نمادی مرتبط با تیم ملی فوتبال ایران پرداخته و اینکه مطابق بند ۲و۸ ماده ۹۶ حمایت از مالکیت صنعتی، استفاده از این نمادها در قالب علامت تجاری مغایر با نظم عمومی و قوانین مالکیت صنعتی است و از طرفی به موجب کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی (۱۸۸۳)ماده ۶ترکیب (الف) (۳): این ماده به صراحت بیان میکند:
نشانهها، نشانها، و پرچمهای دولتی یا ملی یک کشور عضو، یا نشانهای بینالمللی و رسمی که توسط یک سازمان بینالمللی تصویب شده است، نمیتوانند بهعنوان علامت تجاری ثبت شوند، مگر با مجوز رسمی و صریح مقامات ذیصلاح کشور مربوطه و کنوانسیون مادرید برای ثبت بینالمللی علائم تجاری (۱۸۹۱):ماده ۵(۱): این ماده بیان میکند:ادارات کشورهایی که این کنوانسیون را پذیرفتهاند، میتوانند ثبت علائمی را که مغایر با نظم عمومی، اخلاق حسنه، یا قوانین ملی آنها باشد، رد کنند. باتوجه به اینکه ایران به دو کنوانسیون فوق پیوسته هست و قانون حمایت از مالکیت صنعتی نیز از این دو کنوانسیون الگو گرفته و این رای بر حفاظت از نمادها ی ملی و جلوگیری از بهره برداری تجاری غیر مجاز از این نمادها تمرکز دارد و این موضوع کاملا با قوانین داخلی ایران و کنوانسیون های مادرید و پاریس مطابقت دارد و رای صحیحا و منطبق با موازین قانونی صادر گردیده.

بدون دیدگاه